Nog een maandje.. - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Anouk Rutten - WaarBenJij.nu Nog een maandje.. - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Anouk Rutten - WaarBenJij.nu

Nog een maandje..

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

12 December 2015 | Curaçao, Curaçao

Goedemorgen dushi's!

Ik zit lekker met een kopje thee en mijn laptop buiten om weer een reisverslagje te tikken. Terwijl Bo binnen nog even heerlijk ligt te slapen na een leuke stapavond bij wet 'n wild. Helaas ben ik niet zo'n uitslaper en al helemaal niet als ik de hele week om 06:00 op moet, dus mijn innerlijke wekker ging weer om 06:00 af vanmorgen :(!
Maar om mijn ochtend nuttig te besteden zal ik jullie even op de hoogte brengen van de afgelopen weken..Te beginnen bij stage!

Volgende week is alweer onze laatste week op stage, de tijd is echt voorbij gevlogen. Het leek gisteren nog november maar inmiddels zijn we hard aan het werk om alle laatste puntjes op de I te zetten. Ons onderzoek heeft zich gericht op de sociale schoolveiligheid binnen groep 4. Door observaties van de pauze, spelletjes met de leerlingen en stellingen bespreken met docenten en leraren zijn we erachter gekomen dat pesten toch nog een probleem blijft op scholen. Scholen vinden het moeilijk om zelf initiatief te nemen tot het opstellen van pest-programma's. Kinderen geven duidelijk aan dat ze zich regelmatig niet veilig voelen op het plein (met alle andere kinderen) of in de klas, omdat er wordt gepest en er op het plein geduwd en getrokken wordt. Een paar weken terug hebben we wat interviews afgenomen bij stakeholders van ons onderzoek om erachter te komen waar zij nou echt behoefte aan hebben. Dit heeft heel wat opgeleverd maar op zulke korte termijn kunnen wij geen hele anti-pestweek opzetten of een protocol schrijven. Daarom hebben we besloten om posters te maken voor de scholen, maar hier ook een les bij te schrijven met een verhaal en een werkblad (voor iedere groep een andere les, aangepast op hun belevingswereld). Die lessen hebben we de afgelopen week afgemaakt en gaan we volgende week naar de scholen brengen. AAAAH STRESS, nee hoor stress daar doen we niet aan op Curaçao "het komt allemaal goed en is t nou niet dan morgen wel :)". Nog een weekje knallen en dan kunnen we aan de eindverslagen.. -.-! nog meer uren achter de laptop..

Bij verpleeghuis Betesda zijn we de afgelopen weken druk geweest met snoezelen op de tweede psychogeriatrische afdeling. Dit hebben we gedaan met 6 verschillende bewoners, waarvan een aantal op herhaling zijn geweest :), en daarvan is er uiteindelijk eentje niet geschikt gebleken voor snoezelen. De prikkels werden alleen maar erger in plaats van dat ze zouden verminderen.
Ook zijn de twee Curaçaose meisjes waarmee wij samenwerken een ochtend mee geweest met snoezelen. Ze vonden het ontzettend interessant en waren heel enthousiast over onze werkwijze. Ze hebben nadat wij het voorbeeld hebben gegeven ook nog met een bewoner gesnoezeld en het was ontzettend leuk om de reacties te zien bij de bewoner en bij onze collega's. Bij het hoofd van de afdeling hebben ze ons nog even flink de hemel in geprezen haha, ook Judella gaf aan dat ze ons ontzettend zal missen toen we zeiden dat volgende week onze laatste dag is.

Om al dat 'harde' werken te belonen hebben we de afgelopen weken natuurlijk ook leuke dingen gedaan.
Ten eerste kwam de vriend van Bo bij ons op bezoek, extra bed in het huisje en toen was het een nog grotere bende :P. Maar het was ontzettend gezellig, we zijn een aantal keer gaan uiteten en Bo en Mark zijn samen een paar keer weg geweest.
En we wilden allemaal nog een ding doen en dat was met dolfijnen zwemmen.. En als je er dan toch bent :)! Dus wij op een zaterdagmorgen (heel vroeg), onderweg naar het sea-aquarium. Eenmaal daar aangekomen begon het behoorlijk hard te regenen, Oei! Gelukkig wordt je in het water niet nat en mochten we met dolfijnen gaan zwemmen. Normaal zit je in een groepje van 6 personen en mag je dan zwemmen met twee dolfijnen. Omdat een vrouw verkeerd had geboekt, ze kon niet ZWEMMEN en wilde met dolfijnen ZWEMMEN, ook niet echt handig als je telkens verdrinkt. Dus werd ze in een andere groep geplaatst met haar man, waardoor Bo, Mark en ik en nog een ander meisje over waren. En mochten wij dus als groepje van vier gaan zwemmen :D!! Het weer zag er nog steeds niet echt denderend uit, dikke regenwolken waar waarschijnlijk ook wel een knal en een flits uit zou kunnen komen. De dolfijnentrainster die ons begeleide zei dat we eerst trucjes gingen doen met de dolfijnen, waarbij er foto's worden gemaakt. Daarna zouden we nog gaan zwemmen. Whoehoe wij het water in, flippers aan en ik was het eerste klaar dus ik mocht ergens gaan dobberen. Ik kreeg uitleg wat ik moest doen: handen vlak naar voren en op de rug gaan liggen en toen kwamen er opeens twee dolfijnen die mij naar achter duwde. WOEEHOE! ik helemaal gelukkig. Daarna om de beurt mocht iedereen trucjes doen: draaien, de vinnen vast houden, de dolfijnen laten zingen en het welbekende dolfijnen kusje :D! Toen mochten we even met dolfijnen zwemmen en daarna riep de dolfijnentrainster ons eruit. Het begon te onweren en voor de veiligheid moesten we het water uit. We hadden ongeveer 20 min. gezwommen. Je mag normaal een half uur, dus ze beloofde dat we nog terug mochten als de bui over was. Toen is heeft het 30 min. lang stort geregend, de hemel brak open. Aangezien het sea-aquarium aan zee ligt, de bassins van de dolfijnen zijn in zee gebouwd, zagen we de zee flink tekeergaan. Na een halfuurtje hield het op met regen en mochten we terug naar de dolfijntjes. Daar moesten een aantal foto's opnieuw worden gemaakt en daarna mochten we nog even zwemmen met de beestjes. Ze waren zo ontzettend kalm en kwamen continu terug zodat je ze weer kon aaien. Het was een hele speciale ervaring die ik niet gauw zal vergeten :D!
Daarna nog in het sea-aquarium geweest en alle andere dieren nog even bekeken. Zo zijn er ook tamme flamingo's en zeeleeuwen.. ook mooi maar die dolfijnen waren toch iets leuker.

Die zaterdagavond nog even met Mark, Bo en Silvie naar Café de tijd geweest en de planning was op tijd naar huis want de volgende dag moesten we vroeg op. Aangezien de Curaçao marathon hier werd gehouden (pff respect hoor..) die volgende ochtend en het halve eiland was afgesloten heeft Silvie bij ons geslapen.. nog meer mensen nog meer rommel :P! Maar waarom dan, nou wij zijn ook nog naar Klein Curaçao geweest, een onbewoond eiland ergens tussen Curaçao en bonaire. We moesten al om 07:00 (!!!) met de boot vertrekken dus dat was behoorlijk vroeg, aangezien wij nog 3 kwartier moesten rijden naar het vertrekpunt (door de afsluiting van wegen).
Ik ben natuurlijk iemand die geboren is om op boten te vertoeven en zelfs de wildste stormen overleefd.. NOT! Ik ben van een veerpontje over de maas nog wiebelig. Dus ik heb reispilletjes genomen, en dat was een goed idee. De heenweg vaar je tegen de wind en golven in dus dan heb je nog al een onstuimige en wilde boottocht voor je. Maar dankzij het pilletje ging het allemaal prima :D! Na een kleine twee uur op de boot, daar aangekomen kom je echt op een onbewoond eiland, een heel lang wit strand en flinke hoge golven (JEEJ). We zijn de hele dag goed verzorgd, met een ontbijtje en een uitgebreide bbq-lunch en onbeperkt drinken. In de ochtend kun je daar ook zeeschildpadden zien zwemmen dus wij met onze snorkels naar het punt waar de bemanning ons had gewezen. Hebben we toch even drie zeeschildpadden gespot, Gaaf! Het was een ontzettend hete dag dus we hebben vooral in de zee gelegen en ons laten optillen door de golven en op het strand gesmeten worden.. voelde mij echt weer even kind. De hele dag heb ik ook het liedje van kinderen voor kinderen in mijn hoofd gehad, op een onbewoond eiland maar ik kon maar niet op het tweede couplet komen.. AAHRG :P!
Rond half 4 gingen we weer terug en het terugvaren was een stuk rustiger dan de heen weg. En na zo'n weekend plof je uitgeblust in je bed :)!

Mark is na dat weekend weer naar huis gegaan. Maar toen kwam het volgende en dat was Sinterklaas. We waren al eerder bij de intocht geweest, ook leuk om dat hier te zien.. pieten en sint gedragen zich hier heeel anders haha. We zijn een avondje bij Silvie langs geweest om gezellig spelletjes te doen en hebben toen een cadeautje met gedichtje voor haar meegenomen. We zijn nog een avondje gaan bowlen vorige week en we hebben zelf ook sinterklaas gevierd. Eerst even een gedicht van het thuisfront voorgelezen aan het thuisfront via facetime.. en zij ook die van mij. Ik had Imke ingeschakeld om een gedicht af te leveren, was ze even vergeten dat wij twee brievenbussen hebben en toen ze hem in de deurbrievenbus gooide is de hond gaan blaffen en heeft ons pap deze sneaky piet toch gespot :D! Maar toch bedankt Im :P!
Onze mama's hebben wat cadeautjes aan ons gegeven. Zelf pepernoten, speculaas en lekker bier gehaald en dan maar een heerlijk avondje ervan gemaakt.
Volgende dag was hier een woodstock revival festival. De hele middag en avond muziek, bier en eten.. en geen festivalponcho nodig hier :)!

Afgelopen week hebben Bo en ik een nieuwe verslaving opgedaan.. Yathzee :D! Achja een beetje dobbelen met een biertje erbij, het is gewoon heel gezellig! En we kijken een stuk minder films op Netflix..

Afgelopen week zijn we gaan eten samen met Silvie en een duits huisgenootje van haar, Jess. Die studeert Nederlands dus wij hoeven ons gelukkig niet in allerlei taalbochten te gaan wringen. Na het eten zijn we maar eens gaan kijken naar de kerstversiering in Punda. Goeie genade wat een kermiskraam. Overal lichtslangen en felgekleurde lampjes.. ik zal binnenkort wel even foto's posten.. Maar het heeft ook wel wat, in Nederland heb je seizoenen waarbij je je huis kan versieren. Hier heb je geen seizoenen dus kerst is de enige keer dat ze uit kunnen pakken.
Wat dan wel vreemd is.. Op Curaçao wordt regelmatig in wijken stroom afgesloten om stroom te besparen maar dan kunnen ze wel stroomvretende feestverlichting ophangen ??

Gisteravond samen met Silvie, Bo en Jess weer een yathzee competitie gedaan (iedereen een yathzee in dezelfde ronde wow). En daarna naar wet 'n wild geweest. Een van de populairste uitgaansspots onder studenten maar wij waren er nog niet geweest.. het was in ieder geval gezellig, vooral toen ze nog even twee foute kerstplaten gingen draaien :D!

Kerst komt eraan maar ik mis het hele kerstgevoel, hoe vaak je ook kerstmuziek luistert. Ach we hebben ons diner met kerst in ieder geval al geregeld.. 1e kerstdag gourmetten en als het goed is op 2e kerstdag BBQ :D!

Tijd voor de laatste week en dan gaan we daarna lekker vakantie vieren en vooral heel veel GENIETEN! Want de tijd vliegt hier echt voorbij, het lijkt wel of het gister nog oktober was :P! Ik mis jullie natuurlijk ontzettend in Nederland, en vooral dadelijk met de feestdagen wordt het gek.. maar ach hier is het ook gezellig :)!

Zo en nu ga ik even een ontbijtje maken, naar het strand en straks naar de kerstmarkt! Want ik zie dat deze blog weer eens kilometers lang is geworden :D!
Tot over 3,5 week!

Liefs xx Anouk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Curaçao

Anouk

Hoihoi, Ik ben Anouk en ik kom uit Gennep. Ik volg de opleiding SPH en zit inmiddels in mijn vierde jaar, ja ik ben bijna afgestudeerd. Maar voor het zover is ga ik eerst een minor volgen op Curaçao en op deze blog kun je mij blijven volgen. Ik zal proberen zoveel mogelijk te posten :)! Veel leesplezier en veel plezier met de hollandse herfst en winter :)! Liefs Anouk

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 5806

Voorgaande reizen:

05 September 2015 - 08 Januari 2016

Minor ISDC op Curaçao

Landen bezocht: